יום רביעי, 20 ביולי 2016

אלרגיה לציורי פנים ומה עושים איתה


מתוך הבלוג Life, Art and Face paint, דוגמא לתגובה לאחר שימוש באקריליק.


עוד ב2012 כתבתי פוסט על חומרים אסורים לשימוש לציורי פנים. אם זה לא חומר שמאושר לצורך איפור- אל תשתמשו. "רחיץ" ו"לא רעיל" הם לא "מאושר לשימוש קוסמטי"!

אבל מה קורה אם מישהו מתקשר שיש לילד שלו תגובה אלרגית והתנפחו לו כל הפנים? או נשרו לו הריסים?
(אקזמה בעפעפיים עשויה להופיע כתוצאה מרגישות ללק למשל)

לפי פורטל האלרגיה "אלרגיה הינה תגובה מוגזמת של הגוף למגוון חומרים, אשר בדרך כלל, אינם אמורים לעורר את מערכת החיסון. שכיחות האלרגיה בקרב האוכלוסייה הכללית יכולה להגיע ל- 15%-25%."
תפקיד העור, האיבר הגדול בגוף, הוא להגן ולבודד את הגוף מהסביבה ולכן יש בו הרבה תאים של מערכת החיסון, שכשהם חשים באיום (גם אם אינו באמת קיים)  מגיבים בתגובה דלקתית ותגובות הגנתיות נוספות.

אם אני חוזרת לשאלה מתחילת הפוסט- קודם כל נושמים. אחד הדברים המלחיצים ביותר שיכולים לקרות (קרה לי פעם אחת במעל עשור בו אני עובדת לשמחתי והתגובה האלרגית היחידה שידוע לי עליה ככל הנראה לא היתה קשורה כלל לצבעי הפנים) הוא תגובה אלרגית של לקוח. חשוב להרגיע את ההורה ולזכור שאלרגיה למוצרי קוסמטיקה נובעת, הרבה פעמים, מאלרגיה לחומרי הריח. כדאי לדעת לפחות חלק מרשימת הרכיבים שנמצאים בתוך הצבעים איתם אתם עובדים (בייחוד אם יש חמאת קקאו או שמן אגוזים כלשהו למשל-כיוון שאלרגיה לאגוזים נפוצה יחסית) כדאי לנסות לרכוש צבעים שרשימת הרכיבים שלהם לא גדולה-ככל שיש יותר רכיבים יש יותר סיכוי שתהיה תגובה אלרגית כלשהי לאחד מהם.
חשוב לעבוד רק עם צבעים שמאושרים לשימוש קוסמטי (לא רעיל אינו בהכרח בטוח לשימוש קוסמטי) ובאישור משרד הבריאות\FDA\EU. גם הנצנצים בהם משתמשים חייבים להיות נצנצים המיועדים לשימוש קוסמטי ולא נצנצים של יצירה. כך או כך לא הייתי מניחה נצנצים על העין, אלא רק צבע או צלליות אבקה ליתר ביטחון.
הלוואי שהייתי יכולה להבטיח להורים ב100% שלא תהיה שום תגובה אלרגית, אבל תגובה אלרגית תלויה בין השאר באדם ולא בהכרח בחומרים שהוא פוגש. אם אותו ההורה אפשר לילד לישון עם ציור הפנים ולהישאר איתו מעל ליום זה כמובן סותם את נקבוביות העור ויכול לגרום לגירוי. את ציור הפנים\גוף אמורים לשטוף בסיום היום.
לרוב התגובה האלרגית לציורי פנים תהיה לחומרי הבישום שחלק מהמותגים מכיל והאפשרות השניה העיקרית לתגובה אלרגית היא שימוש במגבוני תינוקות להסרת ציור הפנים.
חשוב כמובן גם להחליף את המים לשטיפת המכחולים מפעם לפעם (אני אוהבת לעבוד עם שתי כוסות- אחת להסרת הצבע מהמכחול ואת על מנת לקחת מים נקיים להפעלת הצבעים) ולשמור על ידיים נקיות. 
עוד אפשרות היא שילוב של צבעי הפנים עם חומרים כגון מקדם הגנה (הציור מעל מקדם ההגנה עשוי כשלעצמו לגרום לסתימת נקבוביות וגירוד, אבל יכולה להיות תגובה אלרגית כתוצאה מהשילוב של שניהם)
זה המקום לציין ,שוב, שאסור להשתמש בשמן תינוקות באיזור העיניים, כיוון ששימוש בו עשוי לגרום לסתימת תעלת הדמעות.
זהו רעיון מעולה להחזיק את מגבוני eye care baby של ד"ר פישר בערכת ציורי הפנים ובמקרה של חשש לגירוי מיד להסיר את כל האיפור באמצעותו. האמת- זה רעיון טוב להחזיק אותם בבית ליתר בטחון כיוון שהם ארוזים בודד- לא פותחים חבילה והיא תתייבש. אפשרי להשתמש בהם להסיר את ציורי הפנים- בהם ובמים.
במידה ואין לכם את המגבונים האלו או דומים להם של חברה אחרת, הדרך הטובה ביותר להסיר ציור פנים היא קודם כל עם מים ואז עם סבון תינוקות, אך אם מדובר בגוון המכתים את העור כמו טורקיז למשל, כדאי שהדבר הראשון שהצבע פוגש יהיה סבון עדין ואז מים, כדי להיות בטוחים שהפיגמנט יוסר לחלוטין.
אם נתקלים בילד שהוריו או הוא אומרים שהוא רגיש אבל בכל זאת מעוניין בציור אני ממליצה לא לצייר על הפנים כיוון שתגובה אלרגית חמורה עשויה לקרות גם במערכת הנשימה.
כדאי לדעת גם ש"היפואלרגני" אין משמעותו שלא תהיה שום תגובה אלרגית לחומר המדובר (למשל-יש לי חברה שאלרגית לכל מוצרי הקוסמטיקה של חברת קליניק, שמוצרי היפואלרגניים)
תמיד כדאי לשאול את הילד או את ההורה אם יש עור רגיש ואם רואים אקזמה או כל גירוי אחר על העור לא מציירים עליהם כמובן.
תגובה אלרגית לרוב תתרחש תוך דקות או שעות מהמפגש עם החומר אליו אותו אדם אלרגי, אם כי לעיתים התגובה יכולה להתרחש גם תוך ימים.
ידוע גם כי לעיתים תגובה אלרגית עשויה להתרחש לאחר חשיפה חוזרת לאותו החומר (למשל ידוע שרופאי שיניים עשויים לפתח אלרגיה ללטקס או חומרים אקריליים- אבל למשל יכולה לקרות פתאום לאחר שנים תגובה אלרגית לאכילת אפרסקים\מוצר קוסמטי מסוים למשל)

אם מישהו מתקשר אליכם לגבי תגובה אלרגית כדאי לבקש שישלח תמונה של התגובה וכן לשאול אותו מתי התגובה הופיעה, כיוון שכאמור, תגובה מופיעה לרוב לאחר כמה דקות או שעות לכל המאוחר.
תדאגו להיות בקשר ישיר עם אותו הורה ולא אדם שלישי. גירוי אדמומי עשוי להופיע במקום בו היה הצבע אליו קיימת אלרגיה. להסיר כאמור לא עם מגבונים או מסיר איפור סתם כי עשויה להיות תגובה לשילוב של החומרים (המאושרים לשימוש קוסמטי) של מסיר האיפור ושל הצבע\ נצנצים בהם השתמשתם.
חשוב גם ליצור קשר יום או יומיים לאחר השיחה עם אותו הלקוח ולהגיד לו שוידאתם ואכן החומרים שלכם מאושרים לשימוש קוסמטי ואינם אמורים לגרום לתגובה אלרגית (אני מאוד מקווה שכל מי שמצייר על פנים של ילד או מבוגר משתמש רק בחומרים המאושרים לשימוש קוסמטי), הבעת עניין בבריאות הלקוח חשובה גם ללקוח וגם לכם, כמובן.
כמו כן, חשוב לשמור על ערכת הצבעים וכן המכחולים והספוגים נקיים ובתום הניקוי לשטוף את הדטרגנט (חומר הניקוי) איתו השתמשתם על מנת לנקות את כלי העבודה שלכם היטב במים.
אם משתמשים בשפתון למשל- להניח אותו עם צמרון (מקלון לניקוי אוזניים) על השפתיים ולא להעביר בין ילדים.

חשוב להתייעץ עם רופא ולהחזיק בערכת העזרה ראשונה משחה לטיפול בתופעות אלרגיות ליתר ביטחון.
עוד חומר לקריאה-
על אלרגיה לPPD (חינה שחורה)- אני לא משתמשת בחינה שחורה כלל, אבל כדאי לוודא שכשמקבלים קעקוע זמני לא מדובר בחינה שחורה אלא בחומר שבטוח לעור.
על אלרגיה למוצרים קוסמטיים.
יש אלרגיות (כאמור- תגובה מוגזמת של המערכת החיסונית של הגוף) לכל דבר שתוכלו להעלות על הדעת. קיימת אפילו אלרגיה לאלכוהול, אם כי היא נדירה.
פוסט מעולה באנגלית על אלרגיה וציורי פנים, ממנו לקחתי את ההשראה לפוסט הזה.
בכל מקרה במידת הצורך כדאי להתייעץ עם עורך דין וסוכן ביטוח, ליתר ביטחון.
אני תמיד שמחה לתגובות וכמובן אם יש לכם להרחיב, לחלוק תגובה אלרגית שהיתה לכם ועוד אשמח לשמוע.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה